tisdag 2 juli 2013

Tafsa inte på mina tafsar!!!



Man minns ju när man var litet barn och man satt och pysslade, antingen hemma eller i skolan. Ungefär den känslan får jag när jag sitter och binder tafsar och annat nödvändigt till fisket...

Tro det eller ej, men jag är faktiskt nybörjare när det gäller att binda tafsar, även om det inte ser ut så på bilderna;)
Och dagen till ära så har jag har inhandlat en massa material för att kunna göra tafsar till olika situationer.
1.   Super Trace, Pikewire, 34lb
2.   Hard Mono, Nylon, 60lb
3.   Savage Titanium, 44lb
4.   Gamakutsu, stl 2
5.   Xs carbon treble hooks, stl 4
6.   E-SOX barbed extra strong pike trebles, stl4
7.   Drennan Crimps, 28-40lb
8.   Fox Trace crimp covers
9.   Darts, skedar
10. Mighty-Mini Snap Swivels, 70lb
11. BFT- Crane Swivel Stainless, 100lb stl6

På bilderna kan man se några exempel på tafsar som jag gjorde under eftermiddagen.
En nylon-tafs om firrarna skulle visa sig vara lite känsliga, då kan man testa att slänga på en tafs som inte syns så mycket under vattnet.
Så en tafs i titanium, som är i stort sätt helt omöjlig att deformera. Vilket är bra då gäddan gärna trasslar in sig i vajern under stridens hetta.
Och slutligen två stycken met-tafsar. Den ena är ämnad för gös/abborre och den har jag därför valt att sätta på krok i stl 4, och med aningen mindre avstånd mellan krokarna då jag tänker att betesfisken är lite mindre.
Och en för gädda med krok stl 2, och då alltså lite längre avstånd mellan krokarna för att kunna använda mig av lite större betesfisk.
Sen lyxade jag till det med lite skedar och pärlor för att om möjligt locka gäddan ännu mer till hugg. Och ett smart tips när man ska slänga på lite utsmyckning är att dra på ett flötes stop på tafsen efter att sista kroken är på plats. Det gör att du kan reglera vart du vill att tex skeden skall hamna i förhållande till fisken.

Och inte nog med att ni får ta del av mitt pysslande, här bjuder jag även på ett litet fiskeskämt som man kan slita ut i båten då det inte nappar...

-Är gädda gött?
-Om den gös rätt!
-Abborre då?
-Ah, med ålround-krydda!
(Jag gillar att dra det här skämtet med göteborgsklang, tänk på det du).

(Om ni saknar något eller har frågor kring detta så skriv gärna i kommentarsfältet).



//westy

1 kommentar:

  1. Gött med Göteborgs humor, har du fler roliga historier ? Om inte kan du ringa SKF de har alltid något "kul på lager"

    Skitfiske på er mvh kapten rödskägg

    SvaraRadera