onsdag 22 maj 2013

Smörgåsbord


Ett års väntan är snart över! Om 2 veckor (närmare bestämt den 5:e juni) drar jag, Jocke, Poppe och Josef till Havöysund i nordligaste Norge på Hälleflundrajakt!! Ska bli så sjukt nice!! =)

Förberedelse är A och O!! Har ägnat X antal timmar åt google, youtube, nätshopping mm för att ta del av dom senaste tipsen om Norgefisket. Även om vi varit i nord Norge innan så har det ju hänt en del sen sist (4 år sedan).  Finns ju ett HAV av prylar som man ”måste” ha med sig för att lyckas =) Denna gång tar vi flyget upp ifrån Oslo så man är lite begränsad när det gäller vikten på packningen, dock så ska det bli jävligt gött å slippa mer än ett dygn i bilen som det annars skulle ta att köra upp
.
Har dammat av min Shimano Trinidad och lagt på ny lina samt kompletterat med ett nytt båtspö, Edge Dynamic boat som det heter.. Ska bli riktigt skoj att testa detta spö då det blivit lovordat av många duktigta havsfiskare och guider.  Kommer köra med det kittet 90% av tiden då jag tror att vertikalfisket med dom tunga savagegear cutbait herring jiggarna och anti twist riggarna med livebait kommer leverera dom största flundrorna. Med den kombinationen kommer jag att fiska från 20 meter och djupare
.
Till det medeltunga spinnfisket på 10-20 meter kör jag med min gäddpåk BFT Strike Giant tillsammans med Revo toro 51HS. Med det kittet blir det till att dänga 135 grams stormjiggar och Mieko predator jiggar.

Slutligen blir det mitt haspelspö shimano forcemaster  (upp till 100g) och Penn Battle 4000 rulle. Det kommer användas på dom allra grundaste flaken (5-15 meter) för att jigga med lite mindre 60 grams jiggar. Kommer bli en galen fight på så lätta grejer om man lyckas dra på något  finare.. Slänger även ner min amba 7000 i reserv ifall någon rulle skulle få för sig att ge upp.. Flest grejer när han dör vinner! =)

Tackel för pillemetet lämnar jag hemma.. Är enbart hardcore fiske som gäller =) I brist på flundra så får det bli torskfiske och på sin höjd kan jag sträcka mig till att banka lite kattfisk =)

Under veckan kommer vi att uppdatera bloggen i mån av tid och wifi, annars får det bli ett längre inlägg när vi kommer hem. För er som aldrig varit i Havöysund  eller sett Hälleflundra in action tidigare, ta en titt på det här klippet: Havöysund Halibut Action

// Kaij

2 kommentarer:

  1. Ha det så jävla kul snubbs.Hoppas ni får "bända Hälle" tills ni inte orkar!

    Ubbe

    SvaraRadera
  2. Låter förbannat trevligt !!! Är jävligt avis.

    Andreas

    SvaraRadera